Min dotter Annelie och jag har fixat en platta att sätta upp på väggen på förskolan där hon jobbar. På denna finns det grejor för barnen att upptäcka, utforska och testa. Barnen är i åldrarna 1-3.
Eftersom hon varken har verktyg eller plats i sin lägenhet så skedde tillverkningen hemma hos oss. Jag fick hjälpa till!
Bottenplattan är 18mm plywoodskiva med en ram av 45×45 reglar. Ramens funktion är främst att ge plats för mekanik och elektronik på baksidan.
Funktioner på upptäckarväggen:
Lukta och följa spår
Det finns tre blommor som man kan lägga in örter mm i. Barnen kan flytta en humla längs ett spår som slingrar sig mellan blommorna.
Fälla ut
Det finns två figurer dolda bakom ett träd som barnen kan fälla ut så de syns.
Känna
Det finns ett lamm med mjuk ull att känna på. (Inspirerad av fåret Shaun)
Öppna lås
I en husfasad finns fyra luckor att öppna. Tre av luckorna har olika låsanordningar. Bakom varje lucka finns en utbytbar bild eller teckning. Här kan t.ex. ett foto på ett födelsebarn placeras. Det finns även tillräckligt med plats för ”Baba” och hans kompisar bakom luckorna. Husfasaden kan fällas ut från bottenplattan när man ska byta bilderna. Huset låses med en regel som är dold i skorstenen utom räckhåll för barnen.
Sjunga
Det finns barnvisor som kan associeras till figurerna på tavlan.
- Vi leker träd
- Björnen sover
- Lille katt
- Fisken simmar många timmar i sin damm
- Kvack kvack sa den stora feta grodan
- Bä bä vita lamm
- En elefant balanserade
- Imse vimse spindel
- Nyss så träffa jag en krokodil
- Lilla snigel akta dig
Trycka på knappar och tända lampor
Det finns en knapp för varje figur på tavlan. När barnen trycker på knapparna så tänds en lampa vid respektive figur. Runt fisken animeras pixlarna på en NeoPixelring och på bilen som krokodilen sitter i tänds fram- och bakljusen.
Ta fram solen
Genom att vrida på en ”sten” kan barnen få solen att titta fram bakom ett moln.
Bakom kulisserna
Mekanik:
Solen tittar fram bakom molnet med hjälp av en vajer, några taljor och ett plywoodhjul.
Elektronik:
Kravbilden är att, med 11 knappar, kunna tända en LED-lampa vid respektive figur. Fisken ska ha belysning bakifrån. Ett tryck på en annan knapp släcker LED-lampan och tänder en ny. Ytterligare ett tryck på samma knapp släcker LED-lampan. Om ingen tryckt på någon knapp inom 10 minuters tidsram så släcks den tända LED-lampan.
Ursprungligen skulle en Arduino Nano användas, men på grund av min tankspriddhet borrade jag ett hål för mycket till tryckknapparna. Detta medförde att Nanons pinnar inte räckte till utan jag fick använda en Arduino Mega istället. Megan är egentligen overkill för detta projektet och blev aktuell endast på grund av att den har tillräckligt många pinnar.
Jag tittade på möjligheten att använda Nanons pinnar 0 och 1 men det var inte möjligt då dessa påverkade uppladdningen av kod från min PC. Jag tittade även på möjligheten att koppla flera knappar till samma pin och särskilja dem med hjälp av olika motstånd men detta kändws för osäkert.
Eftersom Arduino Mega har hylslister så valde jag att tillverka en shield vilket gav följande fördelar:
- Risken att en kopplingskabel råkar lossna försvinner.
- Om Megan behöver bytas i framtiden är det bara att lossa shielden
- Ett praktiskt sätt att samla motstånd, kondensator och kontakter på en liten yta som får plats i en apparatlåda.
Lämna ett svar